اداره امور تدارکات
معرفی اداره تدارکات
اداره تدارکات به عنوان یکی از ادارات زیر مجموعه مدیریت امور اداری و پشتیبانی می باشد .این اداره مسئول اصلی خرید تجهیزات، کالا و خدمات برای دانشگاه می باشد.کارپردازان به سرپرستی رییس این اداره همواره درتلاش هستند تا با مقایسه قیمت ها و کیفیت کالاها و خدمات،مناسب ترین، بهترین و ارزشمند ترین سفارش خرید را برای دانشگاه انجام دهند.مدیریت خرید و تدارکات یکی از فعالیت های اصلی و ستادی هر سازمان در جهت رسیدن به اهدافش می باشد و تمامی امور مرتبط با خرید کالا و خدمات مورد نیاز برای انجام تمامی فرایندها را در بر می گیرد. واحد خرید و تدارکات با تمامی بخش های دانشگاه در ارتباط است و به نوعی ارتباط دانشگاه با تأمین کنندگان خارجی را برقرار می سازد. سپس با جستجو در بازار و شناسایی تأمین کنندگان موجود،بهترین آنها از نظر قیمت و کیفیت محصولات را، انتخاب می کند. در برخی موارد و به منظور ایجاد محیط رقابتی استفاده از استراتژی قدرت چانه زنی خریداران و در راستای قوانین و آیین نامه های مالی اداره تدارکات برای انتخاب تامین کننده مورد نظر مناقصه، مزایده و یا استعلام، برگزار می نماید. مسئول پیگیری و اجرای کلیه امور آن بر عهده رییس اداره تدارکات و مجموعه کارپردازان این اداره می باشد.البته امروزه با توجه به متنوع شدن تأمین کنندگان، شیوه های مختلف تامین کالا و خدمات و نوسان قیمت ها، فرآیند خرید کالا، تجهیزات و خدمات بسیار پیچیده و وظیفه مدیر خرید و تدارکات سخت تر شده است. تا آنجا که مباحثی مانند خرید و تدارکات بهنگام و به موقع، در این حوزه بسیار مطرح و پر اهمیت هستند.
شرح وظایف :
- نظارت و همکاری درانجام امور مربوط به خرید کالا و خدمات مورد نیاز با رعایت اصل صرفه و صلاح دانشگاه
- ایجاد هماهنگی لازم بین درخواست کننده و انبار بمنظور ارائه خدمات مربوط به بهترین نحو ممکن و درکوتاه ترین زمان
- اجرای دقیق مقررات و دستورالعملهای تدارکاتی و انبارداری
- انجام اقدامات لازم در جهت فروش یا مبادله کالاهای مازاد بر مصرف دانشگاه
- فروش اشیاء اسقاط شده بر طبق آئین نامه های مربوط حسب دستور مقام مافوق
- انجام اقدامات لازم در جهت بیمه کالاهای خریداری شده و اخذ خسارات احتمالی
- گزارش استعلام بهاء قبل از خرید کالا و اجناس به مقام مافوق
- هماهنگی و همکاری لازم با سایرکارشناسان و همکاران در محیط کار و نظارت بر کار کارپردازان تابع
- پیش بینی برآورد احتیاجات و ارائه پیشنهاد لازم جهت تأمین آن
- نگهداری حسابهای تنخواه گردان و تنظیم اسناد مربوط طبق ضوابط و آیین نامه های مربوطه
- عدم ارائه اطلاعات کاری به افراد غیر مسئول و غیر مرتبط
- تهیه و تنظیم گزارشات و آمار عملکرد مورد نیاز جهت مقام مافوق
- شرکت در جلسات، سمینارها و کمیسیونها باتوجه به نیاز
- رعایت کامل بخشنامه ها ، دستورالعملها و آئین نامه های مربوطه
- انجام سایر امور ارجاعی از طرف مقام مافوق
- استعلام بها و مقایسه قیمت ها و گزارش به مسئول مافوق
- تحویل اجناس خریداری شده طبق فاکتور به انباردار و حسابدار واحد مربوطه و ارائه رسید به مقام مافوق
- تنظیم سند هزینه از اجناس خریداری شده برابر با فاکتور و دریافت تنخواه گردان